Inkooptrends ... maar welke dan?
Vorige week las ik de zeven inkooptrends om rekening mee te houden in 2022 op Inkoperscafe.nl. En die triggerde mij wel. Want ... het bericht is geïnspireerd door dit artikel van Stephen Day van onderzoeksbureau Kantar.
Hoewel het onderzoek ongetwijfeld een internationaal karakter heeft, zijn dit soort 'trends' niet vaak iets van 'de andere kant van de plas'? Of gelden deze trends ook voor Nederlandse Procurement Professionals? En ook: in mijn ervaring zijn dit soort trends vaak heel generiek. Je kunt er mee linksom of rechtsom. Zelf zie ik ze liever van specifieker. Want ze zijn best handig bij het ontwikkelen van een strategie. Maar hoe pas je ze toe in je dagelijkse werkzaamheden? Met andere woorden: wat heb je er nu eigenlijk aan?
Hoe zie jij dat? En wellicht nog belangrijker: welke trends zie jij in Nederland voor 2022? Waar ga jij je dit jaar op focussen? Ik ben benieuwd naar je reactie hieronder 😊
Hartelijk dank voor je reactie, @Jan Mol! Heb je het rapport van Supply Value ook al gelezen? Wat vind je van het onderzoek dat @Gert van Beek en zijn team deed? Zie ook inkoperscafe.nl/wat-zijn-de-belangrijkste-inkooptrends-dit-jaar.
Hey Harold,
Leuk stuk om even te lezen, dus dank voor het delen! Alle 7 aspecten komen me zeer bekend voor en ik verwacht de meeste vakgenoten. Dit zijn zaken die eigenlijk van alle tijd zijn alleen nu wel in wat heftigere mate (soort "perfect storm" haast).
Als ik kijk hoe dit mij raakt dan gaat de eerste focus naar het stuk toelevering met daarin gekoppeld de benoemde tekorten aan grondstoffen. Als inkoper ben je veelal gefocust op prijs, maar in deze tijden is het zorgen dat je überhaupt spullen hebt nog wel veel belangrijker. Want zonder produceer je niet en houdt het heel gauw op. We worden nu geconfronteerd met levertijden van een jaar of langer daar dit eerder weken of misschien een paar maanden waren. Dit vraagt dus ook om een veel strategischere manier van inkopen. Ken de keten goed, praat met je organisatie en de behoeften, plan vooruit, wat zijn de geopolitieke issues,...
Als onderdeel van een snel groeiend en innoverende organisatie is de slag om personeel zeker een belangrijk issue. De goede medewerkers zijn op dit moment spekkoper en kunnen overal terecht. Je ziet wat er in Amerika nu gebeurt waar een heel groot deel van de beroepsbevolking gewoon ontslag neemt. Ook in Nederland zie je dit wel gebeuren. Het is van belang om een aantrekkelijke werkgever te zijn voor de buitenwereld en nog wel belangrijker een goede werkgever voor je huidige personeel. Het verkrijgen van mensen is een factor 10 o.i.d. groter dan het behouden van mensen dus wees er zuinig op! Dat raakt Inkoop enerzijds door het behouden van je eigen team en de eventuele uitbreiding ervan, anderzijds heb je andere afdelingen ook heel hard nodig wil je stappen maken binnen de inkoop strategie (los van de algehele bedrijfsvoering).
Not last and also not least zijn de prijsstijgingen. Voor het staal lijkt het wat af te vlakken. Vooral de slechte beschikbaarheid van materialen bij voor mijn gevoel met name elektronica drijft de prijzen nog gigantisch omhoog. Als gezegd ligt de eerste focus op dit moment op het krijgen van de spullen, maar om concurrerend te blijven en meer marktaandeel te halen blijven prijsreducties essentieel. Dit drijft dan ook weer meer inkopen op strategisch niveau met de leveranciers. Samen trajecten opstarten, ontwikkelen, relaties opbouwen, etc. Om het cirkeltje rond te maken: je hebt ze ook weer nodig om kennis in huis te halen die je intern niet hebt of niet kunt krijgen.
En natuurlijk speelt MVO ook een belangrijke rol. Misschien wel de moeilijkste. Alleen al in de eigen organisatie het gevoel van duurzaamheid ingebed te krijgen is lastig, dan moet de hele keten dit vervolgens gaan doen. Hier is zeker nog steeds werk aan de winkel. Kijkende naar de doelstellingen die we allemaal voor de kiezen krijgen zullen we hier wel vaart in moeten maken en is Inkoop hierin ook een hele belangrijke speler. Doe je zaken met de juiste partners die hetzelfde duurzame streven hebben bijvoorbeeld? Kun je de interne organisatie overtuigen dat je niet altijd voor de laagste prijs moet gaan? Krijg je überhaupt wel de juiste informatie van jouw leveranciers? Betrek je engineering in het proces met de leverancier zodat er op een duurzamere manier ontwikkeld en geproduceerd kan worden?
Al deze ontwikkelingen die nu spelen maken het leven van een inkoper niet makkelijker, maar wel heel uitdagend en dwingen je om verder te kijken dan je misschien gewend bent. Ik vind het in ieder geval erg mooi en gebruik het zeker om Inkoop meer te profileren binnen het bedrijf!
Hartelijk dank voor je reactie, @Dennis Kemper! Je hebt er (natuurlijk!) weer schitterende proza van gemaakt. Zoals ik inmiddels van je ben gewend. Dikke #kudos voor jou 😊👊🏻 Heb je het rapport van Supply Value ook al gelezen? Wat vind je van het onderzoek dat @Gert van Beek en zijn team deed? Zie ook inkoperscafe.nl/wat-zijn-de-belangrijkste-inkooptrends-dit-jaar. Ik lees in jouw reactie (tussen de regels door?) ook dat een goede ' partnerschap met de leverancier' en 'afstemmen van inkoop met business en strategie' belangrijk zijn. En dat zijn (ook) belangrijke conclusies uit het rapport van Supply Value.
Hartelijk dank voor je reactie, @Alexander Visscher! Ik hoor (vanaf de zijlijn) ook steeds vaker dat het MVI aspect steeds belangrijker wordt. En dat is volgens mij een goede ontwikkeling. Want we moeten onze groen/blauwe bal toch een beetje netjes achterlaten voor onze kinderen? We hebben haar slechts in bruikleen. Toch maakt al die regelgeving het werk van inkopers er niet gemakkelijker op, denk ik?
Heb je het rapport van Supply Value ook al gelezen? Wat vind je van het onderzoek dat @Gert van Beek en zijn team deed? Zie ook inkoperscafe.nl/wat-zijn-de-belangrijkste-inkooptrends-dit-jaar.
Ik zie een paar trends in mijn eigen inkooppraktijk. (1) Steeds meer aantoonbaar duurzaam inkopen. Met name in het kader van aanbestedingen is er een groeiende vraag naar bewijzen. (2) Meer aandacht voor de P van People. De P van Planet wordt al vaak benoemd, maar meer en meer wordt er aandacht besteed aan de mens, zowel eigen medewerkers als mensen in de aanvoerketen. Denk aan SROI, inclusiviteit, audits naar mensenrechten. (3) Dual sourcing. Het laatste jaar met stijgende prijzen van grondstoffen en ook zeker het gebrek aan grondstoffen leert ons dat we partnerships af moeten sluiten met verschillende partijen om de aanvoer te borgen.
Hartelijk dank voor je reactie, @Royan van Velse! Fijn dat je de moeite neemt om ff te reageren; je eerste reactie! Hartelijk dank 😊👊🏻
Het verrast mij toch niet dat ook - of juist! - jij aantoonbaar, duurzaam inkopen als belangrijke trend ziet. Net zoals @Alexander Visscher. Ik vind dat een mooie ontwikkeling; je weet dat ik Sustainability en Maatschappelijk Verantwoord Inkopen een warm hart toedraag.
Ook de P van People is een boeiende, want het zijn toch de mensen die het moeten doen. We kunnen nog zulke mooie plannen hebben, als we geen goede (!) mensen hebben om die plannen uit te voeren, blijft het bij plannen.
Je opmerking over 'partnerships' sluit weer helemaal aan op de opmerking van @Dennis Kemper hieronder. En het is ook een belangrijke conclusie uit het rapport van Supply Value. Heb je die ook al gelezen? Wat vind je van het onderzoek dat @Gert van Beek en zijn team deed? Zie ook inkoperscafe.nl/wat-zijn-de-belangrijkste-inkooptrends-dit-jaar.
Hoi Harold, interessant artikel, circuleerde ook op mijn afdeling. Alle 7 genoemde trends zijn stuk voor stuk herkenbaar.; beperkte beschikbaarheid van spullen, diensten en goed personeel is een gamechanger worden. Winnende organisaties zijn die organisatie s die er in slagen om de juiste leveranciers (producten en diensten) en personeel aan zich te binden.
Ook interessant is te bedenken welke aspecten steeds minder van belang worden (en dus juist niet genoemd worden), Van oudsher hielden inkopers zich ooit vooral bezig met euro's, besparingen ,etc. Weliswaar afhankelijk van de context waarin inkopers opereren, maar dat zie je minder terug..
Hartelijk dank voor je reactie, @Marcel Loomans! Je schrijft een boeiende laatste zin; 'een trend die minder belangrijk wordt'. Is het dan nog wel een trend?😉 Heeft dat wellicht te maken met duurzaamheid? Is 'duurzaam' niet inherent aan 'duurder'? En neem je een duurder product en/of dienst dan voor lief? Omwille van de duurzaamheid?
Heb je het rapport van Supply Value ook al gelezen? Wat vind je van het onderzoek dat @Gert van Beek en zijn team deed? Zie ook inkoperscafe.nl/wat-zijn-de-belangrijkste-inkooptrends-dit-jaar.
Trouwens @Marcel Loomans ... Supply Value heeft in december ook nog het IT Trendsonderzoek 2022 gepubliceerd. Die is wellicht ook wel interessant voor jou?