Inside Procurement
Ben jij al jaren actief in een inkoopfunctie of ben je net begonnen in het vakgebied? Inside Procurement is er voor jou. Hier kom je in contact met bekenden én nieuwe vakgenoten. Zo kun jij je netwerk versterken, verdiepen en vergroten.
Meld je gratis aan in Inside Procurement en doe mee! Deze deelnemers gingen je al voor:
Nieuws
Doe mee en vul de vragenlijst in van ons tweejaarlijkse Deal!/Nevi onderzoek naar de ambities van inkoopprofessionals. Wat speelt er in het inkoopvak? Welk salaris heeft de werkgever daar voor over? Enzovoort!
De procurementwereld is continu in verandering. Om deze veranderingen bij te benen, gaat Unite zijn Europees onderzoek, in samenwerking met de Hogeschool van Leipzig (HTWK), hernieuwen. Samen analyseren we...
Wil jij bijdragen aan het verbeteren van de aanbestedingspraktijk? Vul dan de Monitor Beter Aanbesteden 2024 in!
Wie in de keten samenwerkt, heeft de toekomst. Maar hoe ver zijn we eigenlijk? En wat kan er beter?
Vraag & Antwoord
Beste heer/mevrouw, Mijn naam is Darius Geene en ik ben vierdejaars student Logistics Engineering aan de Hogeschool Rotterdam. Vanaf februari 2025 ben ik beschikbaar voor een afstudeerstage van 20 weken. Mijn interesses liggen in de optimalisatie van inkoop, warehousing en productieprocessen, en ik heb...
Nu de wereld steeds meer de nadruk legt op verantwoord en transparant zakelijk handelen, is het essentieel geworden om te begrijpen hoe Environmental, Social, en Governance (ESG)-factoren van invloed zijn op o.a. verpakkingsinkoop. Hoe integreren jullie ESG-criteria in jullie verpakkingsinkoop, en welke...
RVO zoekt 3-4 inkopers die meedenken over de herijking van de grondstoffenscanner en hoe deze beter kan aansluiten bij de behoefte van inkopers die informatie zoeken over (kritieke) grondstoffen. Marktonderzoek Grondstoffenscanner Hoe: persoonlijke gesprekken door klantonderzoekers van team...
Events
Editie 2025 is op donderdag 6 februari, met de knop hierboven zet je ‘m gelijk in je agenda en reserveer je de datum! Maar aanmelden kan ook al via de congreswebsite!
Ontdek de kracht van Big Data en verbind met publieke opdrachtgevers en -nemers tijdens onze interactieve kennissessie! Klik op de button om je aan te melden en ga in gesprek met elkaar aan de hand van voorbeelden en stellingen.
AANMELDEN...
Thema's
Aanbesteden is de procedure waarbij een opdrachtgever een (overheids)opdracht in de markt zet en bedrijven vraagt om een offerte in te dienen. De overheid koopt jaarlijks meer dan €86 miljard in. En dit bedrag stijgt continu. Boven een bepaalde drempelwaarde zijn overheidsinstellingen verplicht een opdracht aan te besteden. Het doel van het aanbestedingsbeleid is tweeledig: de concurrentie tussen de bedrijven (aanbieders) stimuleren én alle geïnteresseerde partijen een gelijke kans geven de opdracht te verkrijgen.
Bij categoriemanagement draait het om het strategisch inkopen van productpakketten en de samenwerking die daarbij komt kijken. Categoriemanagement is, kort gezegd, het bundelen van inkoop. Je verdeelt de in te kopen producten over categorieën, die zijn ondergebracht bij een categoriemanager. Onder categorie wordt verstaan: het geheel van onderling logisch samenhangende goederen en/of diensten. Door kennis en deskundigheid per categorie te bundelen kun je een consistenter (aanbestedings)beleid voeren en ga je voor maximale winst.
Veel contracten leveren niet op wat men ervan had verwacht. Er is een contract afgesloten, maar het gaat tóch mis bij de uitvoering. Professioneel contractmanagement brengt hier verandering in. Contractmanagement is de methodiek om afspraken met leveranciers duidelijk en transparant vast te leggen en hier actief op te sturen. De verkregen input, getekende contracten en wijzigingen worden eenduidig vastgelegd, beheerd en bewaakt. Doel: contracten volledig benutten en het genereren van managementrapportages.
Digitalisering is een ontwikkeling die het inkoopvak op meerdere vlakken raakt. Digitale ontwikkelingen zoals robotisering, e-procurement, smart contracting, digital currencies, blockchain en artificial intelligence nemen operationele taken over en bieden tegelijkertijd ontzettend veel kansen. Heeft jouw organisatie al een digitale, toekomstbestendige inkoopstrategie?