Ons prachtige inkoopvak kent veel thema's en deelgebieden. Hieronder vind je de belangrijkste inkoopthema's, variërend van vakinhoudelijk tot trends (zoals digitalisering) en persoonlijke ontwikkeling. Per thema zie je meteen alle actuele en relevante nieuwsberichten, evenementen, vragen & antwoorden en gedeelde documenten. Bekijk hieronder per thema welke evenementen, vragen en antwoorden en 'best practices' we op dit gebied met elkaar delen in Inside Procurement.
Aanbesteden is de procedure waarbij een opdrachtgever een (overheids)opdracht in de markt zet en bedrijven vraagt om een offerte in te dienen. De overheid koopt jaarlijks meer dan €86 miljard in. En dit bedrag stijgt continu. Boven een bepaalde drempelwaarde zijn overheidsinstellingen verplicht een opdracht aan te besteden. Het doel van het aanbestedingsbeleid is tweeledig: de concurrentie tussen de bedrijven (aanbieders) stimuleren én alle geïnteresseerde partijen een gelijke kans geven de opdracht te verkrijgen.
Veel contracten leveren niet op wat men ervan had verwacht. Er is een contract afgesloten, maar het gaat tóch mis bij de uitvoering. Professioneel contractmanagement brengt hier verandering in. Contractmanagement is de methodiek om afspraken met leveranciers duidelijk en transparant vast te leggen en hier actief op te sturen. De verkregen input, getekende contracten en wijzigingen worden eenduidig vastgelegd, beheerd en bewaakt. Doel: contracten volledig benutten en het genereren van managementrapportages.
Digitalisering is een ontwikkeling die het inkoopvak op meerdere vlakken raakt. Digitale ontwikkelingen zoals robotisering, e-procurement, smart contracting, digital currencies, blockchain en artificial intelligence nemen operationele taken over en bieden tegelijkertijd ontzettend veel kansen. Heeft jouw organisatie al een digitale, toekomstbestendige inkoopstrategie?
Inkoopmanagement is het managen van alle inkopen van een organisatie, om optimaal bij te dragen aan de organisatiedoelstellingen.
Leveranciersmanagement, vendor management, supplier management, en contractmanagement. Termen die veel gebruikt worden bij inkoop. Wat is het verschil en wat zijn de overeenkomsten? Leveranciersmanagement houdt in: het managen, beheersen van de relatie met leveranciers en ook de afspraken met en prestaties van de leveranciers in termen van omvang, kwaliteit en kosten. Het doel van leveranciersmanagement is: bepalen welke leveranciers het meest geschikt zijn en het bepalen van de rol en verantwoordelijkheden van die leveranciers.
Sustainability - ook wel 'Maatschappelijk Verantwoord Inkopen of MVI' genoemd - zorgt voor waardecreatie, stimuleert innovatie en kost op termijn minder. Inkoop is de aanjager voor de duurzame wereld van morgen. Voor MVI worden ook vaak andere termen gebruik, zoals duurzaam inkopen, sustainable procurement, circulair inkopen en ketenverantwoordelijkheid. Bij MVI wordt er naast de standaard aspecten van het inkoopproces, ook rekening gehouden met sociale- en milieuaspecten. MVI is een onderdeel van MVO - Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.
Inkopen voor het Sociaal domein is geen eenvoudige zaak. De zorg en ondersteuning moet kwalitatief goed, toegankelijk en beschikbaar zijn. Als inkoper, contractmanager - of anderszins betrokkene bij inkoop van zorg - heb je een goede vertaling nodig van de strategische zorgdoelstellingen naar een inkoopoplossing op maat. Hiermee creëer je een toekomstbestendig samenwerkingsmodel met interne en externe partijen.
Als tactisch inkoper voorzie je bedrijfsprocessen van de juiste goederen en diensten. Je doorloopt het inkooptraject vanaf het specificeren van behoeften tot onderhandelen en contracteren. Als tactisch inkoper houd je je bezig met de eerste 3 stappen van het inkoopproces. Je richt je op de meer commerciële aspecten van inkoop. Tactische inkoop gaat dus over specificeren, selecteren van de leveranciers en contracteren. Managen, beheren en beoordelen van leveranciersrelaties zijn ook een belangrijk onderdeel van tactische inkoop.