Aanbesteden
Aanbesteden

Aanbesteden is de procedure waarbij een opdrachtgever een (overheids)opdracht in de markt zet en bedrijven vraagt om een offerte in te dienen. De overheid koopt jaarlijks meer dan €86 miljard in. En dit bedrag stijgt continu. Boven een bepaalde drempelwaarde zijn overheidsinstellingen verplicht een opdracht aan te besteden. Het doel van het aanbestedingsbeleid is tweeledig: de concurrentie tussen de bedrijven (aanbieders) stimuleren én alle geïnteresseerde partijen een gelijke kans geven de opdracht te verkrijgen.

Categoriemanagement
Categoriemanagement

Bij categoriemanagement draait het om het strategisch inkopen van productpakketten en de samenwerking die daarbij komt kijken. Categoriemanagement is, kort gezegd, het bundelen van inkoop. Je verdeelt de in te kopen producten over categorieën, die zijn ondergebracht bij een categoriemanager. Onder categorie wordt verstaan: het geheel van onderling logisch samenhangende goederen en/of diensten. Door kennis en deskundigheid per categorie te bundelen kun je een consistenter (aanbestedings)beleid voeren en ga je voor maximale winst.

Contractmanagement
Contractmanagement

Veel contracten leveren niet op wat men ervan had verwacht. Er is een contract afgesloten, maar het gaat tóch mis bij de uitvoering. Professioneel contractmanagement brengt hier verandering in. Contractmanagement is de methodiek om afspraken met leveranciers duidelijk en transparant vast te leggen en hier actief op te sturen. De verkregen input, getekende contracten en wijzigingen worden eenduidig vastgelegd, beheerd en bewaakt. Doel: contracten volledig benutten en het genereren van managementrapportages.

Digitalisering
Digitalisering

Digitalisering is een ontwikkeling die het inkoopvak op meerdere vlakken raakt. Digitale ontwikkelingen zoals robotisering, e-procurement, smart contracting, digital currencies, blockchain en artificial intelligence nemen operationele taken over en bieden tegelijkertijd ontzettend veel kansen. Heeft jouw organisatie al een digitale, toekomstbestendige inkoopstrategie?

Inkoopmanagement
Inkoopmanagement

Inkoopmanagement is het managen van alle inkopen van een organisatie, om optimaal bij te dragen aan de organisatiedoelstellingen.

Kostenmanagement
Kostenmanagement

Kostenmanagement draait om alle activiteiten die nodig zijn om de financiële status in een project inzichtelijk te maken, te beheersen en hierover verantwoording af te leggen. TCO en kostenmanagement, twee belangrijke termen die vaak door elkaar worden gehaald. Wat betekenen ze eigenlijk? Bij kostenmanagement draait het voornamelijk om alle activiteiten die nodig zijn om de financiële status in een project inzichtelijk te maken, te beheersen en hierover verantwoording af te leggen.

Leveranciersmanagement
Leveranciersmanagement

Leveranciersmanagement, vendor management, supplier management, en contractmanagement. Termen die veel gebruikt worden bij inkoop. Wat is het verschil en wat zijn de overeenkomsten? Leveranciersmanagement houdt in: het managen, beheersen van de relatie met leveranciers en ook de afspraken met en prestaties van de leveranciers in termen van omvang, kwaliteit en kosten. Het doel van leveranciersmanagement is: bepalen welke leveranciers het meest geschikt zijn en het bepalen van de rol en verantwoordelijkheden van die leveranciers.

Maatschappelijk Verantwoord Inkopen
Maatschappelijk Verantwoord Inkopen

Sustainability - ook wel 'Maatschappelijk Verantwoord Inkopen of MVI' genoemd - zorgt voor waardecreatie, stimuleert innovatie en kost op termijn minder. Inkoop is de aanjager voor de duurzame wereld van morgen. Voor MVI worden ook vaak andere termen gebruik, zoals duurzaam inkopen, sustainable procurement, circulair inkopen en ketenverantwoordelijkheid. Bij MVI wordt er naast de standaard aspecten van het inkoopproces, ook rekening gehouden met sociale- en milieuaspecten. MVI is een onderdeel van MVO - Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen.

Onderhandelen
Onderhandelen

Onderhandelen is een cruciale vaardigheid voor elke inkoper. Goed kunnen onderhandelen is daarom een groot voordeel in het inkoopvak. Een inkoper besteedt circa 20% van zijn werktijd aan het voorbereiden en voeren van onderhandelingen met vertegenwoordigers van leveranciers. Daarnaast overlegt of onderhandelt de inkoper ook intern binnen een organisatie. Een goede inkoper moet daarom ook een effectieve onderhandelaar zijn.

Persoonlijke Ontwikkeling
Persoonlijke Ontwikkeling

Als professional ben je continu in beweging. Om binnen je organisatie zoveel mogelijk te kunnen betekenen, is het belangrijk dat je aan jezelf blijft werken. Als inkoper ben je voor een groot deel afhankelijk van anderen binnen je organisatie. Het is daarom belangrijk dat je binnen deze organisatie zoveel mogelijk impact hebt. Je persoonlijke ontwikkeling is hierbij cruciaal. Persoonlijke ontwikkeling helpt je beter te communiceren, leiding te geven, samen te werken, overtuigen, je bewust te zijn van je eigen gedrag en conflicten op te lossen.

Sociaal Domein
Sociaal Domein

Inkopen voor het Sociaal domein is geen eenvoudige zaak. De zorg en ondersteuning moet kwalitatief goed, toegankelijk en beschikbaar zijn. Als inkoper, contractmanager - of anderszins betrokkene bij inkoop van zorg - heb je een goede vertaling nodig van de strategische zorgdoelstellingen naar een inkoopoplossing op maat. Hiermee creëer je een toekomstbestendig samenwerkingsmodel met interne en externe partijen.

Strategische Inkoop
Strategische Inkoop

Als strategisch inkoper handel je vanuit inkoopuitgangspunten die zijn afgeleid van de algemene strategie en doelstellingen van een organisatie. De inkoopstrategie geeft weer op welke manier een organisatie denkt de inkoopdoelstellingen te realiseren. Deze strategie wordt vaak vastgesteld met een inkoopactieplan of een productgroep actieplan (ook wel: Commodity Strategy Development Plan, CSD).

Supply Chain Management
Supply Chain Management

Zowel op de werkvloer als binnen management & business opleidingen komt de term 'supply chain management' vaak aan bod. Wat is het eigenlijk? En waarom is het zo belangrijk? Supply chain management (SCM), ook wel bekend als ketenmanagement, wordt gebruikt om de integrale stromen tussen de verschillende schakels rondom een organisatie te beheren en waar mogelijk te verbeteren. Het gaat bij supply chain management om het strategisch coördineren van toeleverketens waarbij goed samenwerken met partners zowel binnen als buiten de keten essentieel is.

Tactische Inkoop
Tactische Inkoop

Als tactisch inkoper voorzie je bedrijfsprocessen van de juiste goederen en diensten. Je doorloopt het inkooptraject vanaf het specificeren van behoeften tot onderhandelen en contracteren. Als tactisch inkoper houd je je bezig met de eerste 3 stappen van het inkoopproces. Je richt je op de meer commerciële aspecten van inkoop. Tactische inkoop gaat dus over specificeren, selecteren van de leveranciers en contracteren. Managen, beheren en beoordelen van leveranciersrelaties zijn ook een belangrijk onderdeel van tactische inkoop.