Ik ben op zoek naar segmentatie criteria welke ik kan gebruiken voor het segmenteren van mijn huidige contracten.
Om mijn contracten beter te beheersen ben ik op zoek naar segmentatie criteria ( afbreukrisico organisatie, financieel volume of id) welke ik kan toepassen op mijn contracten met als doel een scheiding te maken in de contracten op belangrijkheid.
Wie heeft segmentatie in de contracten aangebracht en hoe heb je dat gedaan?
Alle tips zijn welkom
Groeten, Gini Witteveen
Hi Gini, een eerste eenvoudige en logische segmentatie kun je doen o.b.v. Kraljic, of anders het model van Rietveld (stakeholders / samenwerking) maar misschien nog wel beter is om intern te polsen wat de 2 belangrijkste criteria zijn voor de contractgebruikers, (waarde, looptijd, scope, belang, complexiteit, stakeholder, ...) in dat geval zou je aan kunnen sluiten bij hun perceptie. Een eerste (gezamenlijke) keuze voor logische segmentatie is wat mij betreft belangrijker dan wat de nu precies de allerbeste segmentatie zou zijn, succes en groet, Marco
Hallo Gini, in de CATS CM methode vindt je een segmentatie op basis van de bijdrage aan het proces van de vraageigenaar (/contracteigenaar). De vraageigenaar staat in de organisatie ergens voor opgesteld, moet iets voor de organisatie bereiken en hij/zij voert daar een proces voor uit. Wat is nu de bijdrage van de leverancier aan dit proces? Levert die input of voert die activiteiten uit of is de leverancier verantwoordelijk voor bepaald resultaten of heeft de leverancier zich zelfs verbonden met de te bereiken bijdrage aan de organisatie? Afhankelijk van het antwoord zul je het contract meer of minder intensief willen managen. Vele organisaties passen deze indeling inmiddels met veel succes toe. De methode CATS CM is door met mij samen met enkele anderen ontwikkeld en wordt inmiddels binnen honderden organisaties toegepast.
Groet, Gert-Jan
Hallo Gini,
Zoals Marco ook al aangeeft is het handig om even bij de stakeholders/contracteigenaren te informeren wat zij belangrijk vinden (afbreuk risico). Daarnaast zou ik kijken naar de leveranciers performance en de complexiteit van het contract (changebility). De Kraljic windmill kan in je selectie zeker wel een handige tool zijn.
Hallo Gini,
Alle contracten zijn bij ons ingedeeld door de inkopers in:
A=hoog/intensief contractmanagement; B=middel/gemiddeld intensief cm; C=laag/beperkt cm.
Er zijn circa 30 stuks A-contracten. Van al deze contracten wordt van de inkoper gevraagd dat hij/zij aangeeft hoe het cm op dit moment verloopt en wat anders zou moeten.
- Hoe vaak contact?
- Met welk niveau?
- Wat is de inhoud van het gesprek?
- Zijn er (goede) KPI's?
- etc....
Op deze wijze hebben wij het opgestart maar ondertussen wel doorgegaan met het verder ontwikkelen/ verfijnen.