Hoeveel bespaart het invoeren van prestatiemetingen op de doorlooptijd van het inkoopproces?
Geachte heer/mevrouw,
Op dit moment ben ik bezig met mijn onderzoeksstage voor de opleiding Technische Bedrijfskunde. Deze stage loop ik bij Hoppmann Solutions in Oldenzaal. De opdracht die ik heb gekregen is het verkorten van de doorlooptijd binnen de afdeling inkoop & logistiek. Na het houden van interviews kwam ik erachter dat Hoppmann Solutions geen maandelijkse terugkoppeling (prestatiemeting) doet naar de leveranciers, waar ze bijv kunnen vertellen hoe de leverancier op de KPI scoort ten opzichte van andere leveranciers van Hoppmann Solutions.
Het lijkt mij ontzettend leuk om dit in te voeren, maar ik heb een vraag. Namelijk, hoeveel bespaart het invoeren van prestatiemetingen op de doorlooptijd van het inkoopproces. Ik ben benieuwd of jullie mij hier een indicatie van kunnen geven. Met vriendelijke groeten, Loes Voorpostel
Prestatie meting is een bijzonder goed middel om gerichte verbeteringen te bereiken., ook voor doorlooptijd. Het resultaat is het meest optimaal als dit een gezamenlijke inspanning is, tussen onderneming en leverancier. Hoeveel dit oplevert hangt af van de complexiteit en verbeter mogelijkheden van het proces en (machts)verhouding tot de leverancier. maar dit kan significant zijn. Om dit binnen je opdracht te houden zou ik beginnen met de meest kritische proces(sen) en betrokken leverancier(s) en te beperken tot doorloopverkorting van het betreffende proces. Het opzetten en invoeren van een complete prestatie meting met alle KPI's met leveranciers zou een volgend project kunnen zijn.
Volledig eens met Saskia. Als er nu nog geen KPI is gedefinieerd, zou een 1e stap moeten zijn om het huidige proces in kaart te brengen incl. wachttijd, rework enz. Een beproefd middel is daarbij het opzetten van een VSM (Visual Stream Mapping), om te bepalen waar je nu staat, waar winst te behalen valt en waar je naar toe wilt (ambitie)