Hoi Evelien,
Voor het opzetten van een leveranciersbeoordeling systeem en proces is het belangrijk rekening te houden met de type organisatie, organisatie cultuur en organisatie structuur. Daarnaast de vakvolwassenheid van jouw organisatie. Als jouw organisatie niet gewend is om klachten te melden/te delen van leveranciers, dan dient eerst hier aandacht aan besteedt worden, in plaats van te investeren in een systeem en systematiek.
Succes
Hoi Evelien
een paar andachts punten:
Succes
Cris
Hoi Evelien,
Eens met bovenstaande 2 antwoorden.
Ik werk bij een een groothandel B2B. Wat ik heb gedaan, afdelingen langs gaan en gevraagd wat zij op leveranciersgebied gemeten willen hebben. Zo creëer je draagvlak. Vervolgens bekijk je wat uit jullie ERP-systeem en/of andere softwarepakketten gehaald kan worden aan data. Als laatste bespreek je intern of een collega deze dahboard kan bouwen of dat je automatisch deze data gegenereerd krijgt, waardoor je constant up-to-date bent.
Als je alle data tot je beschikking hebt, kun je met de interne organisatie bekijken welke weging alle resultaten krijgen.
Mocht bovenstaande niet beschikbaar zijn en/of tijdrovend, kun je natuurlijk een extern pakket aanschaffen die resultaten meet én je kan evt. intern enquêtes verspreiden.
Mocht je nog meer info willen hebben, kun je contact met me opnemen.
Succes!
Jochem
Beste Evelien, Als Elkerliek zijn we nu bezig om de contractmodule AFAS dit jaar neer te zetten.
Wat ik hierin gezien heb is dat er een leveranciersbeoordeling gedeelte in de contractmodule zit.
Daarnaast gaan we in de inrichting een poging doen om voor typische NEN7510 leveranciers een extra toevoeging van vragen te geven aan de leveranciersbeoordeling. Wat we ook graag zouden zien is een soort LPM dat Intrakoop gebruikt waarbij we ook de onderling kunnen benchmarken.
Laten we de gegevens met elkaar uitwisselen en wie weet kun je dan wat gebruiken.
mvg,
Rob slootmans
Elkerliek Ziekenhuis