Het toepassen van het MSU-model
Beste inkopers,
Voor mijn afstudeeropdracht heb ik de opdracht gekregen om de inkoop(functie) onder de loep te nemen. Ik gebruik hiervoor het Michigan State University(MSU)-model, ook wel bekend uit het Purchasing Excellence programma van de NEVI. Het model maakt het voor mij mogelijk om zowel een nulmeting te maken als verbeteringen te initiëren.
Ik wil mezelf niet beschouwen als een expert op het gebied van inkoop en wil jullie daarom vragen mij te helpen bij twee dingen:
- Wat de aandachtspunten (valkuilen) zijn binnen dit model
- Waar ik benchmark materiaal vandaan kan krijgen (Het afstudeerbedrijf bevindt zich in de installatietechniek)
Met vriendelijke groet,
Rik Hugen
Dag Rik, helaas geen ervaring mee.
Hoi Rik,
- De valkuilen van MSU+ zijn het examen voor auditors, het ontbreken van ervaringen en controle op auditors, de verplichting om audits te registreren en op te nemen in de benchmark wordt daardoor ook niet altijd nageleefd. Daarnaast blijkt het "bewijsmateriaal" vaak niet op orde waardoor er slechter wordt gescoord dan nodig is.
- Het benchmarkmateriaal is waarschijnlijk te vinden in de archieven van Nevi. Hiervoor kun je het beste contact opnemen met @Jan Roddeman, kennis- en portfoliomanager van Nevi.
Succes met je onderzoek!
Hartelijke groet, Karin
Ha Rik
Uit mijn tijd als consultant bij Significant Synergy Group weet ik nog dat je altijd goed duidelijk moest maken dat:
- scores géén rapportcijfers zijn (een score van 3 op schaal van 10 kon dus juist al heel goed zijn
- Je niet op alle processen perse een 10 hoefde na te streven. Je ambitie kon ook 5 zijn op een bepaald proces.
Ik zou eens contact opnemen met Significant, wellicht via @Rinke Meijer
Hi Rik,
Ik kan je hier niet direct mee helpen. Probeer via consultancy bureaus eens wat meedenk vermogen te krijgen. @Wilma Panman werkt bij Yacht en heeft dit misschien eens bij een commercieel bedrijf toegepast?
Succes!
Dag Rik,
Ik heb vanuit de provincies meer dan 10 jaar geleden met dit model gewerkt. Adviesbureau Pro10 (Loek van Beurden) heeft ons toen geholpen met het omzetten van het Model in voor ons toepasbare ontwikkelstappen. Een mooi model waar we tussen de provincies een benchmark en ambities wilden behalen. Dat is kort toegepast, redelijk gelukt en verder niet vervolgt.
Hi Rik,
Ook ik heb niet echt veel ervaring met MSU+, maar misschien wel een paar algemene valkuilen van werken met modellen.
1: Een model is (slechts) een vereenvoudigde gestandaardiseerde weergave van de werkelijkheid.
2: Er zit dus alleen in wat de makers van het model indertijd voldoende relevant vonden EN wat zich liet vertalen in de gekozen schematische weergave.
En dat is tegelijkertijd de kracht en de zwakte van elk model.
Want de werkelijkheid is altijd veel complexer en levert zelden mooie overzichtelijke plaatjes op. Maar er kunnen in de praktijk dus goede redenen zijn om andere keuzes te maken en dat is dus niet per definitie negatief.
Succes!
Annemarie
Hallo Rik, ik heb helaas geen ervaring met dit model.
Hi Rik,
Het is een veelomvattend model. Het werkt het beste om eerst te focussen op een aantal processen of misschien maar één. Kies degene(n) waarvan de informatie goed beschikbaar is en eenduidig. Dat geeft het beste resultaat en kans op succes dat de betrokkenen de resultaten en verbeteringen herkennen.
Hou voor ogen dat het een model is, een hulpmiddel. Het verschaffen van inzicht en verbeteren is het doel. Een benchmark is hierbij handig voor een vergelijk maar het is lastig om een goed vergelijk te maken zonder te generaliseren. Iedere organisatie is weer anders. Het gaat tenslotte om de verbeteringen binnen dit proces, binnen deze organisatie.
Hoi Rik, wij gebruiken het model veel binnen onze Academie Facility Management, minor inkoopmanagent. Hoewel gedetailleerd is het een prima model om de huidige situatie in kaart te brengen. We passen dit toe bij opdrachtgevers met studenten en het model zorgt ervoor dat je de goede vragen stelt. Vanuit de huidige situatie kan je in het model vervolgens een gewenste situatie bepalen voor de opdrachtgever per thema. Het verschil in niveau tussen de huidige situatie en de gewenste situatie zijn de stappen die de organisatie dan moet nemen. Studenten gaan deze stappen vervolgens in concreto uitwerken met bijbehorende tools en tijdsplanning. Omdat het toepassen van alle thema's uit het MSU+ model veel is (vaak is de volwassenheid van een organisatie qua inkoop nog erg laag), kun je ook enkele thema's eruit lichten. Het volwassenheidsmodel van Nevi gebruiken we daarnaast ook maar dit geeft naar onze mening te weinig diepgang om precies te weten wat te doen. Veel succes! Peter de Vree, Zuyd Hogeschool
Hallo @Rik Hugen! Heb je wat gehad aan / kunnen doen met de reacties van @Karin van IJsselmuide, @Tom Hoeben, @Lourens Wijnen, @Odile Uijlenbroek, @Annemarie de Graaf, @Marcel Bergenhenegouwen, @Saskia van Dun en @Peter de Vree hieronder? If so ... zou je de resultaten dan ook weer willen teruggeven aan de community (lees: hier publiceren)? 😊