Nieuws

Coronavirus

25 februari 2020 | 1 minuut lezen

Er dreigen tekorten als gevolg van het Coronavirus. Zie ook eenvandaag.avrotros.nl/item/deze-gevolgen-kan-het-coronavirus-hebben-voor-de-nederlandse-economie.

Iedere inkooporganisatie heeft hier inmiddels al of krijgt hier anders zeker binnenkort mee te maken. Dit raakt uiteindelijk burgers en maatschappij in zijn geheel!

Het roept veel vragen op zoals: 'Waar dreigen er tekorten?', 'Welke producten worden het hardst getroffen?', 'Wat gebeurt er met prijzen?', 'Wat zijn goede alternatieven en waar zijn die verkrijgbaar?', 'Kunnen we gebruik maken van elkaars voorraden?' et cetera.

Dit platform is bedoeld om hierover met elkaar het gesprek te voeren, samen te werken en/of alternatieven & initiatieven met elkaar te delen.

Geef hieronder jouw reactie!

Wiebeke Sittrop
25 februari 2020
Wiebeke Sittrop
25 februari 2020

Ik kom graag in contact met inkopers die tegen deze problematiek aanlopen. Vanuit Nevi willen we graag een praktijkverhaal uitlichten. Stuur mij gerust een e-mail: wsittrop@nevi.

2 maart 2020
2 maart 2020

Wouter Dijkhuizen (Associate bij DPA Peoplegroup & Nevi Docent) geeft interessant en inzichtvol advies:

"In opmars van het coronavirus is het goed om te weten dat een leverancier niet te allen tijde een beroep kan doen op overmacht door uitbraak van dit virus."

Hieronder drie voorbeelden wanneer een leverancier géén beroep kan doen op overmacht:

  1. Wanneer het een product betreft dat niet bij een andere leverancier kan worden ingekocht / geproduceerd. Doorgaans zijn de extra kosten dan voor de leverancier. Voel je dus niet verplicht om die extra kosten te accepteren.
  2. Er na de uitbraak van het virus een verplichting is aangegaan tot levering (en de problemen min of meer voorspelbaar waren).
  3. Er een levergarantie is afgegeven (hoewel dit niet vaak voorkomt, is het wel het vermelden waard).

Weet jij nog meer redenen? Of heb je ervaring met bovenstaande? Ik lees jouw reactie graag hieronder.

3 maart 2020
3 maart 2020

Terwijl het coronavirus zich verspreidt zijn er vier dingen die jij, als inkoopprofessional, zou moeten doen om de mogelijke crisis het hoofd te bieden.

  1. Controleer de inventaris
  2. Communiceer met elke leverancier
  3. Zorg voor een herstelplan bij rampen
  4. Bereid je voor op wanneer de epidemie voorbij is

Lees het gehele bericht op nevi.nl/nieuws/coronavirus-4-dingen-die-je-nu-moet-doen-als-inkoo

4 maart 2020
4 maart 2020

Hier vind je de laatste updates over het coronavirus, door de redactie van LinkedIn samengesteld uit officiële informatiebronnen: linkedin.com/news/story/coronavirus-en-het-vaccin-actuele-informatie-4519499

11 maart 2020
11 maart 2020

De regering van Sint Maarten heeft maatregelen aangekondigd om 'woekerprijzen' als gevolg van Corona tegen te gaan.

soualiganewsday.com/index.php?option=com_k2&view=item&id=30168:establishment-of-maximum-prices-in-connection-with-the-coronavirus-covid-19

Hartelijk dank @Frans Smits dat je ons op dit artikel wijst :)

Natuurlijk zijn we allemaal op zoek naar manieren om de effecten van Corona het hoofd te bieden. Lastige materie. Dat leveranciers daar soms op opportunistische manier op inspelen kan ik mij wel voorstellen (want hogere schaarste = hogere prijs). Maar net als zo velen, vind ik het maar moeilijk te begrijpen dat juist wanneer dit zoveel mensen en hun gezondheid raakt, er 'woekerprijzen' worden gevraagd.

Het lijkt mij een goed idee dat de overheid zich ook in dit soort discussies mengt en waar mogelijk regels maakt. Hoe kijk jij hier tegenaan?

11 maart 2020
11 maart 2020

Aansluitend op het bovenstaande: om het 'woekeren' tegen te gaan verbiedt Google advertenties voor maskers. Zie cnbc.com/2020/03/10/google-bans-ads-for-medical-face-masks.

12 maart 2020
12 maart 2020

Onze zustervereniging CIPS in de UK heeft een mooi artikel met concrete tips geplaatst om de Impact van Inkoop in relatie tot het virus tegen te gaan. Zie cips.org/supply-management/news/2020/march/coronavirus-cips-10-ways-to-minimise-the-impact.

12 maart 2020
12 maart 2020

Nevi volgt de ontwikkelingen rondom het Coronavirus op de voet. Wij maken keuzes, waarbij wij ons laten leiden door de adviezen van het RIVM. Meer informatie over richtlijnen en maatregelen rondom het coronavirus, kun je lezen op nevi.nl/corona.

12 maart 2020
12 maart 2020

Deze maatregelen treffen Holland Casino, MN en Triodos Bank: facto.nl/corona-preventie-maatregelen-holland-casino-mn-triodos.

12 maart 2020
12 maart 2020

Vanwege de vernieuwde richtlijnen rondom het coronavirus heeft Nevi besloten om de Nevi Contractmanagementdag van 19 maart 2020 in de Jaarbeurs, Utrecht te verplaatsen naar woensdag 7 oktober 2020 in de Fabrique, Utrecht. Los van de nieuwe datum en locatie, zal de Contractmanagementdag hetzelfde, aansprekende programma bieden, waarbij wij er ook nog iets waardevols aan toe gaan voegen.

De overige events, trainingen en opleidingen van Nevi worden vooralsnog niet geannuleerd of verplaatst (vanwege de beperkte groepsgrootte).

Meer informatie over richtlijnen en maatregelen rondom het coronavirus, kun je lezen op https://nevi.nl/corona.

26 maart 2020
26 maart 2020

#Coronahulp GRATIS matchplatform voor zorgorganisaties

Juist in deze tijden wordt het belang van samenwerken en delen extra duidelijk. Enerzijds is er in de zorg een grote vraag naar materialen, hulpmiddelen, mankracht en andere vormen van capaciteit. Anderzijds, is er een grote bereidheid bij het bedrijfsleven om daar waar mogelijk te helpen.

FLOOW2 heeft 1 online plek voor hulpvragen én aanbod. Zij stellen in tijden van de corona crisis, een GRATIS deelplatform ter beschikking voor zorgorganisaties en bedrijven: parksharing.nl/coronahulp

Ga naar parksharing.nl/parksharing, maak een account aan en laat iedereen weten wat je nodig of over hebt. Mondkapjes, zorgpersoneel of andere hulpmiddelen, maar ook niet-medische zaken waarin het bedrijfsleven zou kunnen voorzien zoals transportdiensten of helpende ‘handjes’ voor niet-medische taken. Óf reageer op vraag of aanbod van iemand anders.

Samen delen is samen sterk!

26 maart 2020
26 maart 2020

Vanuit de 3D 'printwereld' zijn inmiddels ook al veel initiatieven gestart door veel bedrijven, ontwerpers en engineers om 'hulpjes' voor zowel beschermende middelen maar ook om bijvoorbeeld deuren te openen zonder handen. Ook hier is het motto 'Samen kom je verder' van toepassing.

26 maart 2020
26 maart 2020

Mooi @Dick, is er een link voor meer informatie?

26 maart 2020
26 maart 2020

Had ik bewust niet bijgezet om reclame uitingen te voorkomen. Maar bij een expliciete vraag lijkt me dit minder bezwaarlijk:

emerce.nl/wire/ultimaker-ondersteunt-ziekenhuizen-3dprinten-coronacrisis
bright.nl/nieuws/artikel/5060806/corona-virus-ziekenhuis-opname-beademing-zorg-3dprint-ventiel
deingenieur.nl/artikel/3d-printers-schieten-te-hulp-in-coronacrisis

Op de website van Ultimaker (www.ultimaker.com) staat een geografisch overzicht van de locaties waar geholpen kan worden. Wereldwijd zijn er diverse fabrikanten die 3D Printers produceren en voor dit doel kennis en apparaten ter beschikking hebben gesteld. Lijkt me een prima voorbeeld van maatschappelijk verantwoord ondernemen :-)

26 maart 2020
26 maart 2020

Naast de handreiking voor de publieke sector, is Nevi voornemens om in de loop van morgen via social media alvast een statement met een aantal tips te plaatsen hoe om te gaan met Inkoop in een crisissituatie, zoals momenteel het Coronavirus. Dit is dus voor iedereen toepasbaar maar met name geldt dit nu expliciet in de Zorg.

Nog aanvullingen of aanpassingen hierop? Just let me know. Graag jullie reactie voor vrijdag 27 maart 10.00 uur!

4 tips Inkopen in een crisissituatie:

Een crisis is een situatie waarin een vitaal belang van de samenleving is aangetast of dreigt te worden aangetast. Een crisis is dus een ernstige verstoring van de basisstructuren dan wel een aantasting van de fundamentele waarden en normen van het maatschappelijk systeem.
Maar hoe ga je in zo’n situatie om met Inkoop?

  1. Koop doelmatig in om mensenlevens te redden
  2. Blijf als professioneel opdrachtgever je verplichtingen nakomen
  3. Analyseer en ga samen met je leveranciers in gesprek over de continuïteit van hun bedrijf en eventuele problemen in de supply chain.
  4. Neem hierop vervolgens aktie, bijv. zoek samen met de markt en collega-inkopers naar oplossingen en alternatieven op diverse platforms bijv. de nevi online community
GroepenDeelnemers
Inloggen beheer