Meldpunt tekorten medische hulpmiddelen
Als inkopers in de zorg weten we dat de beschikbaarheid van medische hulpmiddelen sinds de Corona crisis niet altijd vanzelfsprekend is. Het monitoren en opvolgen van alle backorders, afstemming met leveranciers, nauwe samenwerking met inhoudsdeskundigen in de zorg en ophoging van voorraden zijn daarbij steeds belangrijker geworden. Hoe kunnen we dat samen efficiƫnter en effectiever doen? Hoe kunnen we nog beter verbinden om dubbel werk te voorkomen?
Zorg Inkoop Netwerk Nederland ondersteunt inkopers in de zorg door samen te werken waar dat zin heeft. Het Netwerk is ontstaan vanuit een samenwerking binnen de zorg zelf van verschillende inkoopkoepels (NFU, mProve, Intrakoop, IAZ en Santeon). Het Netwerk wordt gesteund door het ministerie van VWS.
Vorig jaar ben ik gestart als teamleider van het Landelijk meldpunt tekorten binnen het Netwerk. Het meldpunt is het eerste concrete product van het Netwerk. Hier melden zorginstellingen en leveranciers beschikbaarheidsproblemen voor medische hulpmiddelen. Zo bundelen we kennis en expertise in de zoektocht naar alternatieven.
Op 3 juli 2023 zijn we geopend en hebben we met velen van jullie contact gehad. Samen blikken we tijdens het zorgcongres graag terug op de afgelopen maanden. Wat is er gemeld? Wat valt ons daarbij op? Hoe gaan we te werk? Wat zijn de plannen voor het komende jaar?
Maar we gaan ook graag met jullie in gesprek over de wijze waarop je binnen je eigen zorginstelling om gaat met beschikbaarheidsproblemen. Welke tips kunnen we elkaar meegeven om individueel op te pakken en wat zou juist beter in de landelijke samenwerking passen? Wat kun jij bijdragen aan deze landelijke samenwerking? En hoe kunnen we de kracht van het Meldpunt nog beter inzetten voor jou?
Samenwerken waar het zin heeft. Graag tot 8 februari op het Zorgcongres.